Kako napraviti web sajt od nule 

Podeli

Vaš web sajt je online lice vaše kompanije. On daje autoritet i pouzdanost vašem brendu i pomaže potencijalnim klijentima da se pokrenu na akciju kada mu pristupe. Zbog toga je među najvažnijim elementima jednog sajta jasna poruka koju on šalje vašoj publici. Bez nje, vaš sajt neće ispunjavati svoj pun kapacitet. Ali, kao i mnoge druge stvari, kreiranje web sajtova (pisanje tekstova, dizajn i generalni razvoj) zahteva vreme, talenat i resurse. Potrebno je da znate kako da u isto vreme napravite web sajt koji dobro izgleda i na koji nećete potrošiti previše vremena. Evo kako to najlakše možete ostvariti: 

1) Pojasnite svoju poruku 

Pojašnjavanje poruke se radi iz dva razloga – kako vaši potencijalni klijenti ne bi imali dileme čime se vi bavite, i kako bi se zadržali na sajtu da pročitaju još o vama i vašim uslugama. Jasno i direktno obraćanje publici će razjasniti budućim klijentima ko ste vi, koji tačno problem im vi rešavate i zašto će uz pomoć vas doći do njegovog rešenja. Kada tačno znate kako da razgovarate o svom brendu, imate osnovu koja vam je potrebna za dalje razvijanje biznisa.  

Iako su i dizajn i poruka važni za vaš sajt, zapamtite da će jednostavan sajt (bez mnogo lepih elemenata) i jasnom porukom uvek dati bolje rezultate od onog koji ima doterane detalje, a komplikovanu ili lošu poruku. 

2) Kreirajte koncepte dizajna 

Odlučivanje o dizajnu je veliki zadatak. Od boja, preko fotografije, sve do ikona, ima mnogo toga oko čega treba doneti odluku i nema zacrtanih tačnih i netačnih odgovora. Sve zavisi od toga kojim biznisom se bavite i kakav efekat želite da postignete. Da biste sebi olakšali ovaj deo projekta, počnite od ideja koje koristi konkurencija u vašoj industriji. Obratite pažnju na boje, fontove, slike i teme. Razdvojite jasno rešenja koja koriste uspešne i manje uspešne firme. Sakupite svoje omiljene ideje (i primere stvari koje zaista ne volite) i kreirajte jedinstveni dizajn za sebe.  

Napravite nekoliko ideja koje će vam poslužiti kao primeri onoga što biste na kraju mogli da primenite na vaš web sajt. To će vam pomoći da odaberete konačni dizajn. U ovoj fazi ne morate da kreirate stvarnu web stranicu. Potrebno je samo da donesete sledeće odluke: 

  • Finalizirajte boje vašeg brenda: Najveći broj web sajtova se sastoji od dve komplementarne boje (boje koje dopunjuju jedna drugu) i jedne boje akcenta koja se koristi za istaknuti tekst, dugmad i druge stavke koje se mogu primeniti. 
  • Izaberite stil slike i držite ga se: Primenjivanje istog stila u kontinuitetu, na celom web sajtu, veoma je važna stvar za dizajn. Svaki blok stranice treba da izgleda kao da tu pripada, a svaka stranica treba da izgledom asocira na web sajt u celosti.  U ovome će vam pomoći i dobro uparivanje fontova. Kad uskladite sve ove elemente, korisničko iskustvo posetilaca vašeg sajta će biti znatno prijatnije i oni će želeti da se duže zadrže na sajtu.  

3) Napišite dobar tekst (copy) za sajt 

U mnogome ćete sebi pomoći ako pre pisanja teksta za web sajt prvo napravite mapu sajta. Mapa sajta je nacrt sajta koji pravi SEO stručnjak, i koja vam daje informacije o tome kako treba da struktuirate sajt. Od broja naslova i podnaslova, koje kategorije bi oni trebalo da sadrže pa do toga koje reči koristiti na kojim mestima, a koje izbegavati.  

Sledeće što je važno je da nema previše teksta kako bi dizajner mogao da ga organizuje u okviru postojećeg vizuelnog identiteta sajta. Dok pišete tekst za vaš sajt, koji se još naziva i copy, razmišljajte o tome da rečenice pišete tako da ne zavise mnogo jedna od druge. Pod time mislimo da izbegnete beletristički stil pisanja i da u svakom trenutku, čak i kada mu se jedna rečenica oduzme, vaš tekst može da zadrži vredost i jasnu poruku. 

Tekst na kraju ima dve funkcije: prenosi informacije vašem potencijalnom kupcu na atraktivan način zbog kojeg će želeti da nastavi da čita na vašem sajtu, i postaje deo dizajna. Kada se tekst i dizajn spoje, može se desiti da primetite da u jednom odeljku sajta treba više teksta dok u drugom treba manje (iz našeg iskustva, češći su slučajevi u kojima je potrebno rezati tekst). 

Ono što možemo da vam garantujemo je da će izmene uvek biti neophodne. S jedne strane, bilo bi sjajno da se 100% savršen tekst završi pre nego što vaš web sajt krene u dizajn. Ali, i tekst i dizajn će prolaziti kroz krugove izmena, tako da je efikasnije ako se na njima radi istovremeno.  

Na kraju je važno zapamtiti da vam je potreban tekst koji koristi ključne reči dobijene SEO analizom, koji je informativan i jednostavan za razumevanje. 

4) Prikažite svoj dizajn 

Ako ste već uradili drugi korak, ovaj će deo dizajna vaše web stranice biti lak. Uzmite boje svog brenda, font i slike i počnite da ih primenjujete na stranicama sajta. Nemojte biti perfekcionisti i dozvoliti detaljima da vas uspore. Dizajn sajta nije uklesan u kamen i stalno se može prilagođavati i menjati.  

Dizajn treba da ima i nekoliko praktičnih stvari. Zapamtite ključne koncepte UX dizajna (dizajna korisničkog iskustva) kao što je kretanje pogleda korisnika. Pažnja prosečnog posetioca sajta uvek prvo ode u gornji levi ugao, odakle ide u gornji desni, nakon toga donji levi i završava sa donjim desnim uglom (putanja je poput latiničnog slova Z). S tim na umu, pobrinite se da gornji levi ugao ima važan element (vaš logo na primer) i da gornji desni ugao poziva korisnike na akciju (dugme sa: registruj se/kupi/zakaži konsultacije). 

Još jedna stvar o kojoj treba voditi računa je pristupačan dizajn— iskoristite jedan od mnogih lako dostupnih i besplatnih web sajtova koji proveravaju da li je dizajn vašeg sajta lako čitljiv onima  sa slabim vidom. 

Standardizujte elemente i postarajte se da se jedni nadovezuju na druge. Na primer, svaki podmeni bi trebalo da bude isti i da se nadovezuje na izgled glavnog menija, isti obrasci za kontakt, ista dugmad itd.  

5) Razvijte svoj web sajt 

Većina ljudi odlučuje da razvije web sajt od nule jer želi potpunu slobodu. Ali ta potpuna sloboda takođe može biti pomalo zastrašujuća. Srećom, „gradnja od nule“ ne mora da znači ponovno izmišljanje točka. 

Korišćenjem jednostavnih tema ili alata Elementor, lako i brzo se možete naučiti osnovama pravljenja web sajta. Nije vam potrebno da budete programer niti da završavate kurseve ili fakultete da biste napravili web sajt.  

Naravno, ovi alati imaju mnoštvo opcija i potrebno je vreme da se savladaju, ali uz mnogobrojne treninge koji se mogu danas pronaći na internetu to ne bi trebalo da vam bude prepreka.  

6) Završno poliranje 

Kada vaš tim čuje da pravite novi web sajt, verovatno će mnogo njih želeti da se uključi u proces i da svoje mišljenje. Nije lako odlučiti koga uključiti u ovaj proces i u kolikoj meri znajući da vam je u isto vreme potrebno više uglova gledanja, ali i da previše mišljenja može da napravi problem pri odlučivanju za konačni izgled sajta. Kako god odlučili da priđete ovom procesu, uvek se iznova podsećajte šta je to što vam je najbitnije što želite da postignete svojim sajtom.  

U završnom poliranju je potrebno testirati da li je sve podešeno kako treba što znač proveriti: 

  • da li se sve stranice otvaraju dobro 
  • da li svi linkovi i dugmići rade 
  • da li mobilna verzija sajta radi podjednako dobro kao i desktop verzija 
  • da li ste dobro linkovali ka svojim profilima na društvenim mrežama 
  • da li je sav tekst na sajtu dobro i tačno napisan 

Ovaj spisak će imati i neke dodatne stvari u zavisnosti od vaših pojedinačnih potreba. Na primer, sajt koji planira da ima web shop će morati da prođe kroz pažljiv proces montiranja online prodavnice i proveravanja da li svaki korak pri kupovini radi na očekivani način. 

Zaključak 

Naučiti kako da napravite web sajt od nule nije nemoguće. Ali ne zaboravite da koliko vremena i posvećenosti uložite, toliko će vam se i vratiti. Pravljenje sajta je maraton, a ne sprint i krenite u njega umerenim tempom, ali sa kontinuitetom.  

Pošto mnogi vlasnici preduzeća nemaju stručnosti i dovoljno vremena da nauče ovo, odlučuju se da traže pomoć od profesionalaca. 

Bilo da su vam potrebni stručnjaci za brendiranje, pisci sadržaja, dizajneri ili programeri — ili sva četiri, tim ProDigital Design će vam rado pomoći. 

Ako još uvek niste sigurni šta je to tačno potrebno vašem sajtu zakažite besplatnu konsultaciju. 

Istražite više

Blog

Svakom biznisu je potreban prodajni levak, ali ne onakav kakav vi mislite 

Ovaj tekst govori o važnosti prodajnog levka, odnosno putanje po kojoj se potencijalni kupci kreću.  Prodajni levak je marketinški tok koji značajno utiče na način na koji razvijate svoje poslovanje. Gotovo svaki biznis danas koristi ovaj tok kako bi organizovalo i vizualizovalo svoju strategiju prvog koraka potencijalnog kupca ili klijenta.