"Ne nastojte da budete uspešni, već da budete vredni.”

Zašto se 9 od 10 firmi ugasi u prvoj godini poslovanja ?

Biti vlasnik firme u najboljem slučaju čini se glamuroznim, pogotovo kada su u pitanju vrtoglave procene uspeha na tržištu. Istina ostaje da 70 posto svih preduzeća propadne u roku od 10 godina. Najčešći uzrok je upravo ne dovoljno dobro postavljen plan za prvu godinu poslovanja.

Prema Zavodu za statistiku rada, ovo nema toliko veze sa ekonomskom klimom i brojevi se razlikuju u zavisnosti od različitih industrija.

„Poslovni neuspeh je surova realnost poslovanja.

Ako ste preduzeće koje ima zaposlene, ovo treba da vam bude dovoljan razlog za uzbunu. Iako će 80 odsto firmi preživeti prvu godinu poslovanja, u narednim godinama preti još više opadanja profita i firma više nema šansu da se vrati na početak.

Tek oko dve trećine preduzeća može da preživi svoju drugu godinu poslovanja. Pola firmi ne pređe petu godinu poslovanja, a samo 30% dočeka deceniju poslovanja.

„Statistika kaže da 7 od 10 preduzeća propada u roku od 10 godina.“

Međutim, preduzetnici gladnih očiju koji žele da započnu posao, ne razmišljaju na taj način.

Postoje neki specifični razlozi zbog kojih ova preduzeća propadaju. Postoje određene stvari koje firme najčešće previde, ignorišu ili odgurnu u stranu, zbog čega ne beleže uspeh, propadaju i postaju samo podatak iz statistike.

„Savet je da u prvoj godini poslovanja interesujete i preduzimate najviše.“

Kroz ovih 10 razloga zbog čega firme propdaju u prvoj godini poslovanja, pomoćiće vam da napravite detaljan plan vašeg poslovanja i snađete se u nemirnim vodama koje nosi bilo koje poslovanje.

„Nije lako izgraditi značajan biznis od 0“

Zato se fokusirajte na duži rok i dajte sve od sebe danas, da bi doživeli bolje sutra.

slika br 1. (3)

1. Neuspeh u isporuci stvarne vrednosti.

U osnovi svakog posla je vrednost. Najuspešnija preduzeća na svetu daju najviše vrednosti. Prosto i jednostavno.

Nađite način na koji možete da obećate što više, ali i da dostavite što više vrednosti. Uvek dostavljajte što više vrednosti. Bez obzira kakva je situacija.

„Ako tražite brzi novac ili da se brzo obogatite, brzo ćete se naći u ćorsokaku.“

 

Umesto toga, fokusirajte se na stvarnu vrednost. Ako ne dajte isto (ako ne i više) vrednosti kao vaši konkurenti, onda treba da preispitate svoj pristup.

• Zašto dodavati vrednost?

• Kako da profitiram od toga kad mi je na početku već dovoljno izdataka?

Dobijate uslugu koja vas jednostavno oduševi. Zar ne želite da kažete svim svojim prijateljima o tome?

„A ako ste tu uslugu još povoljno dobili, napisaćete odu radosti o toj firmi i njenoj uslugi.“

 

Zašto?

Jer, tada postajete dobavljač vrednosti. Opet, sve je u vrednosti. Na početku će vas možda koštati više, ali isplatiće se u pristupu mušterija ka vašem brendu.

2. Neuspeh povezivanja sa ciljnom publikom

Ako ne možete da se povežete sa ciljnom publikom, vaše preduzeće će propasti. Nemogućnost povezivanja sa demografskom kategorijom znači da ne samo da niste svesni želja i potreba svog potencijalnog potrošača, već ste i nesvesni kako im najbolje možete da pomognete.

Zapitajte se:

• Šta hoće? Ne samo ono što im treba.

• Ali ko su oni i šta zapravo žele?

• Da li je to prizivanje određene emocije?

• Kako će im vaš proizvod ili usluga pomoći da reše svoje probleme?

Stvarno i istinski, ako se ne bavite potrošačevim bolnim tačkama, verovatno ga nećete dovoljno razumeti.

„Najgori slučaj je da se bavite prodajom dok ih zaista ne razumete.“

U cilju da što bolje upoznate navike ciljne grupe i samim tim se bolje povežete s ciljnom grupom, koristite fokusne grupe, ankete na tržištu, kampanje sa upitima putem e-maila ili direktne telefonske pozive.

„Otkrijte ko su do najsitnijih detalja. To je jedan od načina da izbegnete poslovni neuspeh.“

Master u pronalaženju i analiziranju ciljne grupe je marketing agencija, kojoj su ti podaci zlata vredni i predstavljaju okosnicu njenog rada i delovanja.

slika br 2. (3)

3. Neuspeh u optimizaciji konverzija

Kao vlasnik biznisa, imate toliko toga na umu i zbog toga često pravite kardinalne greške koje se kasnije teško praštaju. Bez optimizacije konverzija, bez obzira šta preduzeće radi uzaludno će pokušavati da preživi kad resursi isuše.

„Kada angažujete marketing agenciju da prati konverzije na vašem sajtu, imate održivo poslovanje.“

 

Praćenje konverzija osigurava povraćaj ulaganja od bilo koje potrošnje oglasa. Iako mnogi pokušavaju da uz minimalnu edukaciju ovo rade sami, to nije dovoljno za značajne rezultate.

Optimizacija pretraživača je metoda organskog saobraćaja koja nije vredna bez optimizacije konvezija. Drugim rečima nije važno šta ste na pretraživaču otkrili kao relevantno za publiku, ako niste znali da pretočite to u prodaju na vašem sajtu.

„Bez optimizacije konverzija, bilo koji posao gubi vreme“

Optimizacija sajta osnov je funkcionisanja svake marketing agencije i predstavlja najbrži put ka postizanju značajnog profita od prodaje. Takođe, izuzetan značaj ima dok grade bazu kupaca.

4. Neuspeh u stvaranju efikasnog levka za prodaju

Jedan od primarnih ciljeva svakog osnivača je izgradnja efikasnog levka za prodaju.

Prodajni levak (sales funnel) je sistem rada u marketingu, kojim osmišljavamo do detalja sve buduće aktivnosti na mreži. To će naravno vašem brendu obezbediti reputaciju, ali najbitnije je da te aktivnosti nastaju isključivo da povećaju prodaju.

Ove automatizovane mašine za prodaju pomažu da se prodaja predstavi što većem broju ciljne grupe.

Upravljanje društvenim mrežama, oglašavanje na internetu, izrada sajta, e-mail marketing i pisanje prodajnih tekstova usluge su naše agencije, međutim one ne mogu da funkcionišu bez prodajnog levka.

Zašto?

Prodajni levak je strategija koja sve aktivnosti na mreži usmerava tako da dopiru do kupaca i potencijalnih kupaca, da donose profit i dupliraju prodaju. Prodajni levak do poslednjeg evra može da isplanira koliko će profita doneti buduće marketing aktivnosti.

Doprinosi da se mnoge funkcije vođenja posla stave na autopilot.

Prodajni levek omogućavajući osnivačima da razvijaju izvor prometa ili da obrazuju potrošnju putem vebinara itd.

Istina je da je teško prodati bilo šta direktnom hladnom saobraćaju.

 

Levak prodaje stvoriće taj odnos sa potrošačem, povezaće vašu priču i putovanje, istovremeno predstavljajući proizvod ili uslugu. Marketing agencije koje kreiraju prodajni levak za njihove klijente, posvećene su dugoročnom uspehu kompanije koju zastupaju i ostavljaju na taj način nasleđe koje mogu dalje da koriste.

slika br 3. (4)

5. Nedostatak autentičnosti i transparentnosti

Preduzeća kojima nedostaje autentičnost i transparentnost će propasti. Možda ne danas ili sutra, ali jednog dana svakako.

Kada preuzeća kopiraju sadržaj od drugih ili još gore od svojih konkurenata, reputacija brenda srozava se momentalno.

 

Tako se najbrže gubi poverenje potrošača. Umesto da rizikujete da se to dogodi, usredsredite se na to da budete autentični, transparentni i pronađite načine kojima možete da zaista komunicirate sa svojim kupcima.

Autentičnost u predstavljanju brenda, retka je roba u poslu, ali neophodna ako planirate dugoročno da opstanete.

 

6. Nemogućnost nadmetanja sa liderima na tržištu

Održati se na površini tržišta, teže je kada je konkurencija jaka. Manja preduzeća su pod budnim okom velikih preduzeća i zbog toga im je izazovno da opstanu ukoliko nisu spremni na nadmetanje.

Da biste opstali na surovom velikom tržištu, morate da imate istančan plan i do detalja formiranu misiju i viziju kompanije kako bi vas kupci prepoznali kao ozbiljnog aktera, koji baš kao i veliki biznisi nudi kvalitet i ima kredibilitet.

Da biste to uradili, potreban vam je profesionalna strategija i istinska petlja da uspete.

7. Nemogućnost kontrole troškova

Lako je trošiti kad su kase pune.

Od izuzetne važnosti je da vlasnik biznisa ima osećaj za potrošnju, odnosno kakav mu je životni stil. Ukoliko su navike osnivača raskalašne, preduzeću je neizbežno da propadne u prvoj godini poslovanja, jer baš tada stvara resurse potrebene za narednu deceniju poslovanja.

• Da li su to milionske navike? • Ili su štetni?

Ovo je apsolutni imperativ kada je u pitanju vođenje biznisa, jer kada troškovi izmaknu kontroli, ili osnivač koristi veći deo novca kompanije za lične ili neozbiljne troškove, nemoguće je da preduzeće preživi.

slika br 4. (4)

8. Nedostatak strateškog i efikasnog vođstva

Nije toliko važno koliko znate o samom tipu posla koji vodite, nije važno ni da li ste stručnjak u toj oblasti ili pravite predobre rezultate.

Većini preduzeća nedostaje strateško i efikasno vođstvo.

Bez stvarnog iskustva u poslovnom svetu, većina preduzetnika suočava se sa ogromnom količinom zahteva koji im se postavljaju.

Zato je od ključne važnosti da osnivač biznisa zna šta želi, odnosno šta je vizija i misija preduzeća. Mnogo je važnije od stručnosti na nekom polju da je vlasnik vešt u obavljanju šefovske dužnosti.

Kada se pojave problemi, što se često i dešava, plovidba poslovnim vodama postaje nemoguć zadatak.

Zbog toga preduzeća, velika ili mala, moraju da ulože resurse i vreme u pronalaženje iskusnih savetnika ili angažovanje profesionalnih marketinških agencija.

Osnivači moraju da pronađu pouzdane mentore ako ozbiljno razmišljaju o dugovečnosti svog preduzeća.

9. Neuspeh da se stvori zaposleno „pleme“

Vaši zaposleni moraju da budu upoznati sa pravilnikom firme, koji diktira kako će funkcionisati odnos među njima, od komunikacije do samog obavljanja poslova od pojedničnih do onih kolektivnih.

Stvaranje kohezije među zaposlenima stvara dugoročan uspeh. Većina preduzeća će propasti, jer zaborave na svoje zaposlene.

Nezadovoljstvo zaposlenih oseti se među timom i oseti se najviše kada se tim nađe pred izazovom. Iako vaš posao nije da merite sreću drugih članova, morate da ih ipak bar malo osluškujete.

Jednom mesečno pitajte ih kako im u vašem preduzeću, da li su srećni baš na toj poziciji i da li bi nešto promenili.

Kada imate nekog u timu ko jako odskače od misije i vizije preduzeća to se oseti i stvara demotivaciju kod drugih članova tima.

Klonite se radnika koji se u malim preduzećima ponašaju hladno i nezainteresovano kao da su deo velikih mogulskih kompanija od po nekoliko hiljada zaposlenih. Kada se preduzeće podeli na dve strane: mi zaposleni i zli rukovodilac, treba alarmantno reagovati.

Otpustiti sve koji stavom ili radom koče ono što preduzeće treba da postane.

Jasno je da je u malom preduzeću potreban veći stepen posvećenosti svih u timu i veća vera u uspeh kompanije. Kada nisu svi zaposleni na istoj stranici, počinje da se javlja spirala prema dolje.

Ta spirala se možda neće dogoditi preko noći.

Možda će trebati godine da se dogode. Ali to se dešava. A kada se ukaže prilika, najbolji zaposleni skaču i odlaze negde gde su dobro cenjeni.

slika br 5. (1)

10. Neuspeh u stvaranju ispravnih poslovnih sistema